Nejztrátovější rychlíkovou tratí v Česku je trať
Ostrava-Krnov-Olomouc. Stát na ni doplácí 225 Kč za každý ujetý
kilometr, celkem 157 milionů korun za rok. Nejvíc však stát dotuje
dálkovou linku Německo - Děčín - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko,
kde celková dotace dosahuje 625 milionů korun ročně. Údaje o
rozdělení čtyřmiliardových dotací na rychlíkové linky, která dosud
odmítalo ministerstvo dopravy zveřejnit, má ČTK k dispozici. Čísla
pocházejí z roku 2010. Naopak nejméně dotovaná byla trať Praha -
Pardubice - Olomouc - Ostrava - Polsko, na níž ministerstvo dopravy
doplácelo 2,50 Kč na kilometr. Tuto trať však nyní již stát
nedotuje.
Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou
tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné
výběrové řízení. Aktuálně probíhající tendr má sloužit jako
pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní
železniční spojení. O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská
Arriva. Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté
míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu
nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční
sítě.