Zprávy | Z archivu rubriky


Ministr vnitra Stanislav Gross (ČSSD) a místopředseda sněmovny Ivan Langer (ODS) soudí, že souhlas s případným sestřelením útočícího civilního letadla by měl být v kompetenci ministra obrany. Oba to v neděli řekli novinářům. Podle Grosse ministerstvo obrany připravuje materiál, který by měl tuto věc řešit. Také vicepremiér Pavel Rychetský (ČSSD) v neděli řekl, že případný rozkaz k likvidaci civilního letadla ovládaného sebevražednými teroristy by ministr obrany zřejmě mohl vydat již za současné legislativní situace.

Český právní řád podobně jako mezinárodní úmluva nedovoluje sestřelit sebevražedně útočící civilní letadlo. Určité oprávnění pro takovýto krok ale skýtá ustanovení trestního zákona o krajní nouzi. "To říká, že čin jinak trestný, kterým se odvrátí mnohem vážnější bezprostřední ohrožení na životech, je beztrestným," uvedl Rychetský. Vláda ho požádala, aby analyzoval český právní řád. Analýza bude podle Rychetského hotova v pondělí. Teroristy by podle Rychetského v budoucnosti mělo být možné odsoudit na více let, než dovolují sazby současného českého práva. "Při rekodifikaci trestního práva bude na místě s horními hranicemi trestních sazeb u těch nejzávažnějších zločinů výrazně hnout, nevylučuji, že na dvojnásobek," konstatoval. Vicepremiér dodal, že hranice trestů se zvýší i u jiných trestných činů.

Ministr Gross neví o tom, že by na území ČR působily teroristické organizace. Má nicméně informace "o lidech, kteří mohli být nebo byli ve styku s osobami, které třeba mají přímé vazby do některých výcvikových táborů (teroristů) nebo tímto směrem".

Dva muži arabského původu s libanonskými cestovními pasy, kteří se školili na trenažéru Českých aerolinií (ČSA), rozhodně podle české tajné služby nejsou teroristy a nejsou na ně nijak napojeni. Mluvčí ČSA Daniel Plovajko v sobotu rozhlasové stanici BBC řekl, že tajné služby to zjistily již minulý týden. Deník Mladá fronta Dnes přinesl ve svém sobotním vydání informaci, že si muži loni zaplatili hodiny na trenažéru Boeingu 737 Českých aerolinií. Podle Plovajka nyní tajné služby prověřují všechny piloty i renomovaných zahraničních aerolinek, kteří se na trenažéru školili.

Vedoucí školicího střediska Miloš Kvapil pro Mladou frontu Dnes uvedl, že si Libanonci výuku objednali jako zpestření dovolené v České republice a platili hotově. To podle deníku vzbuzuje podezření. Jak dále uvádí, oba Libanonce, ale i další klienty ze zahraničí, si nechaly ČSA prověřit cizineckou policií. Prověrka ukázala, že nikdo z podezřelých cizinců není na seznamu mezinárodně hledaných osob, píše dále list. Po útocích na USA se však ukázalo, že v seznamech tehdy nebyl ani žádný z teroristů, kteří později útok spáchali, připomněl deník. Kvapil k tomu podotkl, že po událostech z 11. září ČSA proškoluje pouze vlastní piloty a letce z leteckých společností, které si lekce zaplatí.

Školení na trenažéru věrně simuluje let s letouny Boeing, a to i v případě požáru motorů. Lze na něm navolit start a přistání na mnoha velkých světových letištích a také let s plným či prázdným strojem. Hodinová lekce zájemce stojí 400 dolarů (přibližně 15.000 korun).