Společnost Radima Jančury RegioJet zaslala předžalobní výzvu firmě
FlixBus, která je konkurentem na trhu autobusové dopravy jak v Česku,
tak v mezinárodní dopravě. Jančura požaduje, aby dopravce ukončil
nekalou soutěž a ekonomické vydírání tím, že podle něj dlouhodobě
jezdí za podnákladové ceny. Zároveň se RegioJet obrátil na evropskou
komisařku pro soutěž Margrethe Vestagerovou, uvedl v tiskové zprávě
mluvčí Aleš Ondrůj. Jančura na cenovou politiku FlixBusu poukazuje
několik měsíců a zaslání předžalobní výzvy avizoval. Opírá ji o
expertní analýzu cen a nákladů, kterou si nechal vypracovat. Jančura
uvádí, že FlixBus jezdí devět měsíců od vstupu na trh za ceny,
které pokrývají pouze 55 procent nákladů. FlixBus zatím výzvu
neobdržel a svoje podnikání považuje za férové v mezích zákona,
napsala ČTK mluvčí Martina Čmielová.
FlixBus je nyní dominantním autobusovým dopravcem ve většině zemí
Evropy. Dopravci pro něj jezdí na základě smlouvy a platí provizi z
jízdného. FlixBus řeší pouze jízdní řády a marketing. Vzhledem k
jeho agresivní politice se z RegioJetu stal paradoxně podle Jančury
druhý největší nestátní dopravce v Evropské unii. V Německu je s
jedinou vnitrostátní linkou z Drážďan do Berlína také druhým
největším vnitrostátním dopravcem. Cenovou válku s konkurencí vedl
před deseti lety na lince Praha - Brno i Jančura, když zde začala
provozovat autobusy Asiana, dokonce musel zaplatit pokutu. Případy však
považuje za odlišné. "Prodávali jsme část jízdenek za stejnou
cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na
spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet
si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích
jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu
není," řekl Jančura.