Podnikatelé s nízkými příjmy, kteří zároveň nejsou plátci DPH, by
mohli během příštího roku začít evidovat tržby bez připojení k
internetu. Museli by ovšem využívat papírové účtenky poskytnuté
ministerstvem financí a čtvrtletně posílat Finanční správě údaje o
tržbách. Vyplývá to z návrhu novely zákona o EET, kterou schválila
vláda. Norma tak navrhuje zavést vedle běžného a zjednodušeného
režimu i zvláštní režim elektronické evidence tržeb (EET). Pro
zvláštní režim EET, tedy používání papírových účtenek, bude
třeba podle návrhu splnit několik podmínek. Poplatník nebude smět
být plátcem DPH, mít nejvýše dva zaměstnance a výše příjmů z
evidovaných tržeb, tedy hotovostních, nebude smět přesáhnout za
posledních 12 kalendářních měsíců 200.000 korun.
Zároveň v novele zákona o DPH, která je součástí návrhů k EET,
ministerstvo navrhuje přesunout některé služby z 15procentní do
desetiprocentní sazby DPH. Jde například o stravovací služby,
úklidové práce, domácí pečovatelské služby, vodné a stočné nebo
prodej řezaných květin. Tyto změny má současná vláda v programovém
prohlášení. "Stejně jako při startu první vlny EET chceme
podpořit podnikatele prostřednictvím snížení jejich daňové
zátěže. Bilance prvního roku s evidencí tržeb v pohostinství v
kombinaci se snížením daně na stravovací služby nám ukázala, že i
přes nižší DPH se výběr daní zvýšil," uvedla ministryně
financí Alena Schillerová (za ANO).