Na učebních oborech by neměla být státní maturita, shodli se
předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát a předseda
Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák, které oslovila ČTK.
Podle nich není možné srovnávat žáky ve školách s tak odlišným
zaměřením, jako jsou gymnázia a učiliště. Učňové by měli mít
možnost získat především výuční list a složit odbornou maturitu.
Dvořák upozornil na to, že zejména maturita z matematiky je pro učně
velmi náročná a neměla by být povinná. Uvítal by, kdyby se na
učilištích zrušila státní maturita v současné podobě, protože
učňové mají ve výuce hlavně řadu praktických a odborných
předmětů. Připomněl, že sdružení už dříve usilovalo o zavedení
dvouúrovňové maturity - tedy odlišné maturity pro různé typy škol.
Proti ní byli ale zejména zástupci gymnázií.
Podle Kubáta by na učilištích měla být místo maturity mistrovská
zkouška. Zdůraznil, že právě učební obory podstatně zvyšují
neúspěšnost maturantů u zkoušky z matematiky. Letos z ní propadlo
celkem 22,3 procenta maturantů, ačkoli zatím není povinná. Zatímco
neúspěšných gymnazistů bylo podle Kubáta kolem tří procent, na
nástavbách a některých učilištích matematiku nezvládlo více než
50 procent maturantů. Debatu o úpravách státních maturit nevyloučil
po zveřejnění letošních výsledků zkoušek ani ministr v demisi
Robert Plaga (ANO). Také ředitel Cermatu Jiří Zíka tento týden řekl,
že by řemeslníci nemuseli mít státní maturitu, která je vstupenkou
na vysokou školu.
"Z vlastní zkušenosti vím, že minimální počet učňů absolvuje
vysokou školu," řekl Dvořák. Většina z nich podle něj pro toto
studium dnes ani nemá předpoklady. Zájem o učební obory je totiž v
současnosti nízký, a úroveň učňů tak ve srovnání s minulostí
klesla.