Zprávy | Z archivu rubriky


Třetí pilíř spoření na stáří není efektivní a měl by se upravit, shodla se důchodová komise. Jednala i o vymezení náročných povolání, která by mohla mít nárok na dřívější odchod do důchodu. K oběma tématům se vrátí na příštích zasedáních. Novinářům to po jednání komise řekly ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) a šéfka komise Danuše Nerudová. V dobrovolném důchodovém třetím pilíři v prvním čtvrtletí spořilo 4,4 milionu lidí. Podle Nerudové panuje shoda na tom, že třetí pilíř představuje jen "doplňkové, okrajové pojištění". Ministryně považuje za problém, že si nespoří mladí a lidé si odkládají jen malé částky. Dodala, že do červnového jednání připraví její úřad "konkrétní scénář řešení". Co by měl přesně obsahovat, neupřesnila. Jednou z variant by mohl být státní spořicí fond, podotkla Nerudová. Národní fond, který by zřídil stát, navrhují Piráti. Lidé by si ve fondu spořili, stát by za jejich vklady ručil do jejich plné výše. Výnosy by měly pokrýt aspoň inflaci. Podle poslance Tomáše Martínka (Piráti) by státní fond, který by s nízkými náklady vedla Česká národní banka, představoval alternativu k nynějšímu penzijnímu spoření.

Čeští senioři a seniorky zatím spoléhají většinou jen na důchod z veřejného systému, tvoří skoro celý jejich příjem. Podle expertů tento stav není udržitelný a lidé se budou muset na stáří zabezpečit mnohem víc i sami.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) bude nadále prosazovat stavbu jezu v Děčíně, která se potýká s problémy kvůli jejím vlivu na životní prostředí. Jeho prioritou jsou i další úpravy vodní infrastruktury, které by měly usnadnit dopravu na tuzemských řekách, řekl novinářům. O situaci kolem jezu bude jednat s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem (ANO). Kremlík také zváží plán na převedení pravomocí Ředitelství vodních cest (ŘVC) na státní podniky Povodí. Stavba jezu se odkládá už několik let, vláda ho přitom zahrnula mezi své programové priority. Projekt, který by podle rejdařů výrazně zvýšil splavnost Labe, brzdí především spory kvůli jejímu vlivu na okolní krajinu. Vláda se proto loni zavázala, že nepříznivé dopady stavby na krajinu by měly být nahrazeny kompenzačními ekologickými opatřeními. Taková opatření však nejsou podle studie Správy národního parku České Švýcarsko možná. Ministerstvo dopravy přitom se stavbou počítá i v připravované koncepci vodní dopravy. Kremlík chce proto o situaci jednat s Brabcem. "Chtěl bych s panem ministrem najít nějaké společné řešení, budeme o tom jednat," uvedl. Varianty řešení projednává i v rámci svého ministerstva.

Koncepci vodní dopravy pro budoucí roky chtělo ministerstvo dopravy přednést vládě už na začátku letošního roku, kvůli problémům okolo děčínského plavebního stupně se však její projednávání odložilo. Kremlík plánuje koncepci předat vládě nejspíš v září.