Správa železnic testovala funkčnost nejmodernějšího zabezpečovacího
systému na dráze ETCS ve dvousetkilometrové rychlosti na trati mezi
Brnem a Břeclaví. Generální ředitel Jiří Svoboda předpokládá, že
bude plně hlídat koridorové tratě nejpozději v roce 2030. Všichni
dopravci už by jím měli mít vybavená vozidla v roce 2025, aby jej
mohli používat tam, kde v tu chvíli bude, řekl novinářům. Jde o
systém, který dokáže nejen na dálku zastavit lokomotivu, pokud
strojvedoucí udělá chybu, ale zároveň kontrolovat a snižovat
rychlost, pokud to neudělá sám strojvedoucí. Systém průběžně
kontroluje, že vlak jede v tom traťovém úseku, kde má být.
Zatím je v Česku tímto systémem, který se postupně zavádí i na
hlavních tratích v ostatních evropských zemích, osazeno 255 kilometrů
tratě mezi Kolínem, Českou Třebovou a Břeclaví. Systém ETCS je také
jednou z nutných podmínek jízdy vyšší rychlostí než 200 kilometrů
za hodinu. Svoboda novinářům řekl, že na desítkách kilometrů
českých železnic by se rychlost měla zvýšit právě na tento limit.
Dosud se v Česku smí jezdit v běžném provozu nejvýše 160 kilometrů
za hodinu.