19-01-2001

Výběr z tisku s datem 19. ledna připravil Vilém Faltýnek.

Značnou část komentářů dnešních deníků zaplňují dvě témata: zadržení poslance Ivana Pilipa a bývalého studentského aktivisty Jana Bubeníka na Kubě a nevyřešená situace v České televizi.

Hospodářské noviny si všímají toho, že v kubánském tisku i v prohlášeních představitelů režimu Fidela Castra se hovoří o Češích zadržených na Kubě jako o agentech USA a přisluhovačích imperialismu, kteří se věnovali udržování podvratných styků se členy kontrarevolučních skupin. Autor připomíná, že takové věty v předlistopadové době zaznívaly i v někdejším Československu. "Znovu si tak můžeme nechat přes záda přejet mrazivý záchvěv odporu a strachu, byť tentokrát nejsme osobně v ohrožení," podotýká.

V omezování základních práv a svobod svých občanů se však podle Hospodářských novin diktatury liší pouze v jediném ohledu - ve stupni jeho tvrdosti a krvavosti. "Režim, v němž lidé musejí policii odpovídat i na otázku, zda od cizinců nedostali léky, není normální. Režimu, jehož zákony občanům nedovolují, mimo mnoha jiných samozřejmostí, se volně stýkat s cizinci nebo číst zahraniční literaturu, patří jediné označení - zrůdný. Je nutné mu tvrdě čelit. Bez ohledu na to, zda vládne kdesi na ostrově nebo uprostřed Evropy," tvrdí komentátor. Dopis Fidelu Castrovi napíše premiér Miloš Zeman v souvislosti se zadržením poslance Ivana Pilipa a bývalého studentského aktivisty Jana Bubeníka na Kubě. Krátkým průvodním dopisem adresovaným kubánskému prezidentovi dnes doplní Zeman další protestní nótu, kterou ve čtvrtek večer schválila česká vláda. Informuje o tom dnešní Právo s odvoláním na vyjádření ministra zahraničí Jana Kavana. "Vzhledem k tomu, že kubánské úřady nejsou ochotny přijímat od českého chargé d'affaires v Havaně Josefa Maršíčka jakýkoliv diplomatický text a kubánský chargé d'affaires David Paulovich rovněž odmítá přebírat česká stanoviska, je velmi pravděpodobné, že k předání dopisu předsedy vlády využijeme našich slovenských přátel," cituje deník Kavana. Podle Práva měl ministr na mysli nabídku ke zprostředkování od svého slovenského protějšku Eduarda Kukana.

O tom, že vláda bude hledat jinou cestu k doručení protestní nóty, informoval ve čtvrtek také vicepremiér a ministr spravedlnosti Pavel Rychetský. Nóta, kterou vypracovalo ministerstvo zahraničí, se zdržuje jakýchkoliv ideologických termínů. Havanu mimo jiné upozorňuje, že kubánská vláda svým krokem porušila ustanovení příslušného článku Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích, jehož je Kuba signatářem, píše Právo. Vysoce postavený slovenský zdroj ve čtvrtek Právu potvrdil, že zaslání dopisu Castrovi prostřednictvím Slovenska zvažuje i předseda Senátu Petr Pithart. Slovenská diplomacie chce nabídkou na zprostředkování využít skutečnosti, že její vztahy s Kubou nejsou zdaleka tak konfliktní a že má poměrně slušně otevřené dveře do kubánských nejvyšších špiček, píše deník. Dodává, že podle nejmenovaného diplomatického zdroje otec Davida Pauloviche je Slovák a kubánský diplomat je schopen komunikovat ve slovenštině.

 

Vesměs pozitivně tisk komentuje rozhodnutí Senátu, kterým vrátil novelu zákona o České televizi Poslanecké sněmovně; část deníků se také shoduje v tom, že řešení krize ve veřejnoprávní televizi má hlubší politický podtext. Vrácením novely zákona o České televizi do sněmovny nabídla podle Mladé fronty Dnes horní parlamentní komora řešení, na které mělo dojít již v samých počátcích televizní krize. "Jde o oddělení aktuální volby přechodného ředitele a Rady ČT od dlouhodobého vytváření pevnějších bariér mezi veřejnoprávními médii a politikou. Jedno nelze spojovat s druhým ani navzájem podmiňovat. Tím, že obojí sněmovna vtělila do letmo spíchnutého zákona, dopustila se osudové chyby," píše Mladá fronta Dnes. Sněmovna podle autora komentáře ve jménu operativních zásahů obětovala kvalitu systémových opatření, která měla právě ztrpčit příští snahy o získání vlivu v České televizi. Senát se tedy správně v této vypjaté situaci nevzdal stěžejní role síta, zadržujícího legislativní omyly a polotovary, píše komentátor. Zcela reálný je podle něj i senátní návrh na úpravu jednacího řádu, jenž sněmovně umožňuje zvolit prozatímního ředitele do konce týdne.

Každopádně mají podle Mladé fronty Dnes ČSSD a ODS pro odmítnutí senátorské verze dost hlasů, ale podezřele málo argumentů. "Pokud přece jen projde opozičněsmluvní verze, bude to znamenat jediné. Pod rouškou řešení televizní krize si zaděláváme na mnohem turbulentnější otřesy," uzavírá komentář. Autor společné poznámky Zemských novinČeského slova se domnívá, že krize České televize není o liteře a duchu práva, ale o špatných pravidlech, za která mohou ti, kteří je vytvořili a tvoří stále dál. "To, co potřebujeme, je dobře fungující právní stát, tedy dobré zákony a k nim pochopitelně i vynutitelnost práva," konstatuje komentátor. Současný problém se podle něj nejmenuje generální ředitel a Rada ČT. "Naším problémem je nezralá demokracie, špatné zákony, stát, který nedokáže právo vynutit," dodává.

Podle deníku Právo nebylo celé dosavadní vzrušení kolem České televize vůbec zbytečné a každému, kdo není hluchý vůči své společnosti, přineslo náměty k přemýšlení. "Odkrylo možná až nečekaně ostrou dělicí čáru mezi zaťatými stoupenci řádu, pořádku a loajality ke svým zástupcům voleným jednou za čtyři roky a těmi, kteří i mezi volbami nedokážou mlčet tváří v tvář ponížení, které jako občané z jednání politiků cítí," píše autor. Lidé se podle něj ale z televizní krize poučili: vědí, že politiky lze rázně - a přitom slušně - upozornit, že i mimo volby musí naslouchat veřejnému mínění. "Politikům se nesmí odepírat jejich nezastupitelné místo ve společnosti, ale to neznamená, že občané jsou jen hlínou pro jejich experimenty. Naopak může nepolitik kdykoli připomenout politikovi, že ten je tady od toho, aby sloužil občanům," upozorňuje komentátor Práva.

Mladá fronta Dnes také zveřejňuje výsledky průzkumu agentury STEM, podle kterých ve dnech aféry kolem televize zvýšila Čtyřkoalice svůj náskok v tabulce volebních preferencí. Čtyřkoalici nebo některou z jejích stran by volilo asi 30 procent občanů.

 

Na titulních stránkách se také objevila zpráva o čtvrtečním loupežném přepadení jedné z pražských poboček Investiční a poštovní banky. Neznámý pachatel vážně postřelil dva zákazníky, z nichž jeden po převozu do nemocnice zemřel. Bankovky v hodnotě dvaceti milionů korun znehodnotila při útěku lupiče speciální rozbuška. Mladá fronta Dnes uvádí, že za poslední čtyři roky je to první případ, kdy při loupežném přepadení banky byli zákazníci smrtelně zraněni. Podle policistů dokládá přepadení Investiční poštovní banky rostoucí brutalitu zločinců.

 

Televize Nova jedná o vstupu silného zahraničního partnera. V rozhovoru pro dnešní deník Právo to uvedl její generální ředitel Vladimír Železný s tím, že ve výběru zůstalo několik významných mediálních a telekomunikačních společností. Neupřesnil však, o které společnosti se jedná. "Nehodláme ale nikomu přepustit majoritu ve společnosti CET 21," řekl listu. O výsledku jeho soukromé arbitráže se společností Central European Media Enterprises (CME), v níž po něm Američané požadují 478 miliónů dolarů (18 miliard Kč), odmítl Železný spekulovat. Uvedl, že ČNTS si od této arbitráže slibovala, že ovládne CET 21, dnes je podle něj jasné, že se jim to nemohlo podařit. Spor mezi dřívější výhradní servisní organizací Novy Českou nezávislou televizní společností (ČNTS), potažmo jejím majoritním vlastníkem CME, a CET 21, která je držitelem licence na vysílání Novy, na veřejnost pronikl v dubnu 1999 odvoláním Vladimíra Železného z postu jednatele a generálního ředitele ČNTS. CET 21 poté vypověděla služby ČNTS a v srpnu zahájila vysílání Novy z Barrandova bez využití služeb ČNTS.

 

Osvobozující rozsudek vynesl ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 1 nad bývalým televizním komentátorem Janem Slepičkou a dalšími dvěma muži a ženou. Obžaloba je vinila z porušování závažných pravidel hospodářského styku v souvislosti s úvěry poskytovanými Národní družstevní záložnou. Senát v rozsudku konstatoval, že v zákoně chybí přesný předpis, který by postihl čin, kvůli němuž stanuli před soudem. Informuje o tom dnešní Právo. Podle vyšetřovacího spisu se obžalovaní dopustili porušování závažných pravidel hospodářského styku, když v roce 1998 jako členové správní rady Národní družstevní záložny poskytli úvěr ve výši miliónu dolarů (asi 34 miliónů korun) jednomu ze svých členů. Tato částka ovšem převyšovala depozita, které záložna měla, což v té době nebylo v souladu se zákonem. Všichni čtyři byli zproštěni viny z důvodu zániku trestného činu. V současné době totiž chybí v zákoně předpis, který by stanovil, jak vysokou část svých depozit může záložna půjčit," zdůvodnila rozsudek soudkyně Dana Šindelářová. Státní zástupkyně se proti rozsudku namístě odvolala, píše Právo.

 

Mladá fronta Dnes se zamýšlí nad předpovědmi ekonomických expertů bank a institucí a rozebírá jednotlivé odhady například nezaměstnanosti, inflace aj. Konstatuje, že jen málokdy se trefí přesně. Například na konci roku 2000 mělo být podle lednových předpovědí ekonomů v zemi kolem 550.000 lidí bez práce. Skutečnost ukázala, že nezaměstnaných bylo v prosinci skoro o 100.000 méně. Podle tabulky, kterou list sestavil a v níž hodnotil podle čtyř ukazatelů, byli nejblíže skutečnosti se svými odhady ekonomové ze Societé Générale, ČSOB, o třetí a čtvrtou příčku se dělí experti z Komerční banky a Patria Finance. Všichni ekonomové se podle listu shodují na jednom - odhadovat je těžké, trefit se je téměř nemožné. V Americe, kde se hospodářství vyvíjí bez výkyvů již desítky let, se ekonomům povede správně určit např. směr vývoje burzy jen v polovině případů. V tuzemsku, kde každý rok platí desítky nových zákonů, je to podle MfD ještě těžší.

 

Nad nespokojeností Rakušanů s mezinárodní ekologickou prověrkou Temelína, jak ji schválil Zemanův kabinet, se zamýšlejí Lidové noviny. Těžko se jim podle jejich mínění divit, když posudek, který předloží ČEZ, budou hodnotit experti z ministerstva průmyslu a obchodu a z ministerstva životního prostředí, zatímco zástupci Evropské komise, Německa a Rakouska budou mít pouze funkci pozorovatelů. List konstatuje, že po tolika dnech blokády státních hranic, po jednáních parlamentních delegací a předsedů vlád jsou Rakušané tam, kde byli: na začátku. "My jen dáváme našim sousedům jasně najevo, jak vážně myslíme své sliby. Temelín si rozvracet nenecháme, a už vůbec ne cizáky," píší Lidové noviny a dodávají, že bez ohledu na racionalitu či iracionalitu argumentace odpůrců naší nejmodernější elektrárny vystavilo vládní rozhodnutí legitimaci všem, kteří chtějí k Temelínu vyjádřit odpor.

 

V budově radnice v Mariánských Lázních na Chebsku se ve čtvrtek odpoledne ve služební místnosti strážníků zastřelil šéf městské policie Petr Roubanický. Informují o tom dnešní PrávoMladá fronta Dnes s odvoláním na vyjádření místostarosty Pavla Poce (ČSSD). Smrti strážníka podle deníků předcházel požár v jedné z kanceláři radnice. Ještě předtím se podle Mladé fronty Dnes měla uskutečnit kontrola pokutových bloků. Ty byly v trezoru, od kterého však scházely klíče. "Trezor byl tedy otevřen rozbrušovačkou a dokumenty z něho přeneseny na stůl v přilehlém pomocném skladu, kde dosud nezjištěným způsobem začaly hořet," uvedl vyšetřovatel hasičského sboru v Chebu Stanislav Jeřábek. Když hasiči oheň uhasili, vyšetřovatelé začali vyslýchat přítomné strážníky, jejichž velitel se podle Mladé fronty Dnes psychicky zhroutil a v nestřeženém okamžiku se zastřelil služební zbraní. Podle nejmenovaného zdroje Práva vedoucí finančního odboru Helena Tesařová strážníka na poslední poradě vyzvala, aby předložil papíry a účty z činnosti jednotky. Stejný zdroj listu řekl, že šéf strážníků měl problémy s automaty a často se pohyboval v místním kasinu. Operační důstojník hasičů uvedl, že při požáru shořel nábytek a nějaké papíry, píše Právo. Dodává, že oheň způsobil škodu asi 10.000 korun.

19-01-2001