Související články


Premiér Andrej Babiš (ANO) podal trestní oznámení kvůli původní zakázce na elektronické dálniční známky. Trvá na tom, že byla předražená a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) o ní vládu neinformoval. Předseda vlády to řekl na tiskové konferenci po jednání vlády. Dodavatelem a provozovatelem IT systému měla být společnost Asseco Central Europe, ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) se s ní domluvil na zrušení bez sankcí pro stát. Zakázka zadaná bez otevřené soutěže vyvolala vlnu kritiky kvůli ceně 401 milionů korun. Stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Soutěž bude podle Babiše vypsána nově.

Babiš s Havlíčkem zároveň odmítli informace serveru Seznam Zprávy, podle kterých e-shop na dálniční známky byl zástěrkou pro tajný sledovací systém. Na základě zdroje z bezpečnostní komunity web uvedl, že kamery, které mají kontrolovat, zda má vůz zaplacenou známku, mají pořídit nejen snímky registrační značky, ale též kabiny automobilu s posádkou.

Bezpečnostní informační služba (BIS) trvá na tom, že nepožadovala nic nezákonného. Informace webu, že BIS chtěla fotografie celé posádky vozů, je podle jejího ředitele Michala Koudelky nepravdivá. Kontrarozvědka žádala o možnost v případě plnění úkolů získat data o registrační značce včetně fotografie výřezu registrační značky a případně čelní fotografie automobilu, tak jak je měl systém běžně poskytovat. Při jednání s ministerstvem dopravy byla BIS nabídnuta pouze možnost získat čelní fotografii bez výřezu registrační značky, uvedla služba. Podle Koudelky je nemožné, aby služba sledovala miliony aut projíždějících po dálnici.

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, kterých se v rámci veřejného hackathonu účastní 60 programátorů, zatím pokračují podle plánu, řekl ČTK organizátor akce Tomáš Vondráček. Podle něj jsou hotova základní rozhraní e-shopu, nyní je bude nutné propojit s dalšími částmi systému. Programátoři zahájili práce v pátek v 18:00, hotovo chtějí mít v neděli podvečer. Při hackathonu pracují vývojáři ve vymezeném čase na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu. Systém, na kterém nyní pracují, by podle organizátorů mohl být náhradou za zakázku na IT, jehož dodavatelem měla být za 401 milionů korun firma Asseco Central Europe. Stát však kritizovanou zakázku zruší.

"Některé části postupují rychleji, než jsme čekali, jiné jsou naopak o něco složitější. Nálada je ale mírně optimistická," řekl po téměř 17 hodinách akce Vondráček. "Dostali jsme se před kritickou část, nyní musíme zajistit, aby jednotlivé části mezi sebou komunikovaly," podotkl Vondráček. Programátoři podle něj budou dnes pracovat tak dlouho, dokud systémy nebudou spolupracovat. V neděli se pak chtějí věnovat dodělávkám a vyladění systému. "Tyto detaily jsou často rozhodující," upozornil. Akci by měli zřejmě během neděle navštívit mimo jiné i premiér Andrej Babiš (ANO) nebo nový ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Zakázka na informační systém a e-shop s elektronickými dálničními známkami stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Podle odborníků i politiků je výrazně předražená, navíc nevzešla z otevřeného tendru. Kremlíkův nástupce Havlíček oznámil, že zakázka bude po dohodě s firmou Asseco zrušena. Stát vyhlásí novou, která bude výrazně přepracována.

Odvolaný ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) nebude na ministerstvu náměstkem. Po uvedení Kremlíkova nástupce Karla Havlíčka (za ANO) do funkce to novinářům řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Hnutí ANO, kterému Babiš předsedá, podle něj nerozdává trafiky. Pozice politických náměstků je dědictvím po "tradičních politických stranách" a pod Havlíčkem nebude žádná zřízena, uvedl ministerský předseda. Další Kremlíkovo působení na ministerstvu záleží na Havlíčkovi.

Babiš také odmítl tvrzení, že se má ministerstvo dopravy sloučit s ministerstvem průmyslu a obchodu. "Žádná ministerstva se neslučují, není to v plánu a není to ani možné, je to kompetenční záležitost, záležitost toho, že nemáme většinový systém," prohlásil Babiš. Když v pondělí oznámil, že Havlíček povede vedle průmyslu i dopravu, mluvil Babiš o tom, že Havlíčkův nástup může být základem perspektivní fúze resortů. V pozdějších vyjádřeních hovořil i o pozitivech sloučení dalších ministerstev.

Zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkách, kvůli které byl odvolán Vladimír Kremlík, bude zrušena bez jakékoliv sankce. Po uvedení do funkce ministra dopravy to novinářům řekl vicepremiér Karel Havlíček (za ANO). Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) se původně na dodávce a provozu systému za 401 milionů korun dohodl s firmou Asseco Central Europe, podle Havlíčka bude zakázka po konstruktivní dohodě s firmou ukončena bez toho, aby stát platil penále. Havlíček také chystá novou strukturu ministerstva dopravy.

Vláda Spojených států podle mluvčího ambasády v Praze Eda Findlayho jasně formulovala svou pozici na téma digitální daně. Findlay ve vyjádření pro ČTK odkázal na prosincový komentář velvyslance Stephena Kinga v Lidových novinách, ve kterém diplomat zmínil, že důsledkem zavedení digitální daně v ČR by mohla být nějaká forma přiměřeného protiopatření vlády USA. Připomněl i vyjádření ministra financí Stevena Mnuchina z ekonomického fóra v Davosu. Médiím řekl, že země, které zavedou obdobnou daň, by mohly čelit celním opatřením prezidenta Donalda Trumpa.

Sněmovna ve středu podpořila vládní návrh, který daň zavádí. Měly by jí podléhat internetové firmy s globálním obratem nad 750 milionů eur (asi 19 miliard Kč), které budou mít na českém území roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 milionů korun. Dotkla by se třeba firem Google, Facebook, Amazon či Apple. Ročně by mohla rozpočtu přinést asi pět miliard. Velvyslanec King v prosincovém textu uvedl, že digitální daň by diskriminovala ty stejné inovativní firmy, které se Češi snaží přilákat a následovat. Ministr zahraniční Tomáš Petříček (ČSSD) ve čtvrtek řekl České televizi, že Spojené státy proti návrhu oficiálně protestovaly. S Kingem na téma nedávno jednal. "Já rozumím tomu, že Spojené státy toto vnímají negativně. Na druhou stranu my se snažíme vysvětlit, že tento krok je pouze dočasný do chvíle, než se najde právě to mezinárodní řešení," řekl ministr.